top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverNoortje

Oud en nieuw!

Deze week hebben we oud en nieuw gevierd op Sint Lucia. We hebben eerst op 31dec een film gekeken op het middendeck, daarvoor hadden we een beemer op het zeil gezet en gelegen op onze rug kijkend naar de film. Daarna hadden we een muziekbingo met muziek uit de top 2000. Daarmee kon je Happy Socks winnen, maar helaas heb ik die niet gewonnen. Toen uiteindelijk iemand had gewonnen, gingen we dansen.


De hele boot was op het middeck en we gingen aftellen tot nieuwjaar. Toen het nieuwjaar was gingen we over de datum flares afsteken, dat zijn een soort fakkels die je gebruikt als je in nood bent. Na dat was afgestoken gingen we een nieuwjaarsduik doen, maar omdat de lichten op de boot aanstonden kwamen er kwallen opaf, en die zagen we niet tijdens tijdens onze nieuwjaarsduik, dus werden er heel veel mensen gestoken door kwallen, wat ontzettend jammer was.


De volgende dag hadden we scheepsovername, en ik had wacht van 2 tot 6, in de middag en in de nacht hadden we de groep opgesplitst in groepjes van 3 en had ik van 2 tot 4 in de nacht wacht.

Tijdens de scheepsovername was ik eerste stuurman. Als eerste stuurman mag je navigeren en sturen, heb je de leiding over de zeilen en help je de kapitein met het maken van beslissingen. Wij mochten wegvaren vanaf Sint Lucia. We gingen eerst een manoeuvre doen, waarbij we in een baai gingen varen op de motor, totdat de punt van de boot naar het strand wees, en toen zetten we de boegschroef aan zodat de boot draaide en uiteindelijk met zijn spiegel naar het strand wees. Daarna hadden we de zeilen opgezet en zijn we onder zeil de baai uitgevaren. Dit mocht ik allemaal sturen, wat echt super leuk was.




Tijdens de nacht wacht ging ik samen met iemand van mijn wacht een dekcheck doen. Ik keek even achterom om te kijken of iets wel goed stond, en toen liep ik tegen een scupper aan, dat ik een ijzeren versterking bij de zijkant van de boot. Mijn teen stond toen scheef, en ik heb hem gelukkig weer zelf recht kunnen zetten. De scheepsarts was wel wakker, dus toen heeft zij mijn teen gekoeld en vastgetaped.

40 weergaven
bottom of page